20 بازی برتر سال 2011

نگاهی نقدگونه به سال 2011 در صنعت گیم :
سال 2011 مثل همه سالهای گذشته که مانند چشم بر هم زدنی بر ما گذشت تمام شد و اکنون میخواهیم نگاهی گذرا به بازیهایی که در این سال منتشر شد بیندازیم و همچنین نگاه گیمرها به این صنعت را بررسی کنیم! خوب نگاهها که هنوز ساده و بدون تغییر بنیادی مانده است این نگاهها را در ایران بیشتر دنبال کردم و به این نتیجه رسیدم که صنعت گیم هنوز هم یک سرگرمی بسیار ساده و صرف وقت گذرانی برای ایرانیان محسوب میشود! هنوز نگاهی جدی به این هنر جدید نمیشود و بحث هر فروم و سایتی در مورد موارد بصری بازیها و بازیهای انحصاری و مهم کنسولهای مورد علاقه شان است با هر نگاه مخالفی میجنگند و حتی به خود اجازه فکر کردن و کند و کاوش در بین بازیهای منتشر شده نمیدهند! مسئله ی اصلی از یاد گیمرها رفته است، ما به دنبال یک سرگرمی ویژه هستیم که به دنبال بازیهای کامپیوتری آمدیم چون سرگرمیهای دیگر قدرت ارضا کردن ما را نداشتند و ما چیزی فراتر از قاعده کلی میخواستیم که اینجا هستیم! 2011 بر خلاف سال پیش که به نظرم یکی از ضعیف ترین سالهای دنیای گیم (از نظر بازی) در چند سال اخیر بود سال درخشان و جذابی بود ، در این سال اکثر بازیهایی که انتظارشان را میکشیدیم منتشر شدند و هر کدام هم حکایت خاص خود را دارند که در این مجال نمیگنجد ولی مسئله ویژه سال 2011 بازیهایی با حجم کوچک ولی در باطن بسیار بزرگ بود که ما را بیشتر متحیر ساخت. بازیهایی مثل Terraria ، Minecraft ، The Binding of Isaac ، To the Moon ، Bastion ، Outland و... واقعا کلکسیونی از بازیهای بیاد ماندنی بودند که به جد ما را به وجد آوردند و در عوض بازیهایی که همه در کل سال در موردشان حرف زدند و چیزی به دنیای گیم نیفزودند مانند Call of Duty: Modern Warfare 3 ، Assassin's Creed: Revelations ، Need for Speed: The Run ،Killzone 3 ، Dragon Age II ، RAGE ، از این قبیل بازیها بودند که شاید برخی از این بازیها جذاب هم بودند ولی صنعت گیم است و "احتیاج به تحریکی جدید برای پیشبرد دارد" و من هنوز هم میتوانم Mario را بازی کنم و از آن لذت ببرم ولی از بازیهای فوق هیچ لذتی نبردم! یک بازی کامپیوتری چند فاکتور مهم برای موفقیت باید داشته باشد: اولی چالش است؛یعنی اگر یک بازی نتواند شما را به چالش و جنب و جوش بیندازد واقعا بی حس و بی فایده میشود! اگر در یک بازی کامپیوتری تا انتها شکست را نپذیرید پس این چه گیم و چه سرگرمی است که میخواهد برایمان جذاب باشد. مسئله دیگر تازگیست؛ یک بازی باید به قدر نیاز نو آورانه باشد حال از هر نظر و شکلی اصلا چرا باید قاعده ی خاصی داشته باشد بگذارید هر موقع که بازی را شروع میکنیم یک چیز جدید ببینیم مثل بازی بی نام و نشانی که امسال منتشر شد و هر موقع که آن را آغاز میکنید چالش جدیدی منتظر شماست!(در لیست با این بازی رو به رو خواهید شد!) حال همین بازی ساده را با بازیهای بسیار پر خرج تر ولی تکراری و کسل کننده مقایسه کنید برخی بازیها امسال حتی به خود این نوآوری را ندادند که منوهای خود را نسبت به بازیهای نسخه قبلی تغییر بدهند چه برسد به درون مایه خود!!! پس هیچ وقت فقط به گرافیک یا مسائل ظاهری برای انتخاب یک بازی نگاه نکنید. مسائل دیگری هم وجود دارد که نیازی ندیدیم در این مقاله کوتاه از آنها صحبت کنم ولی باید دیدمان را نسبت به بازیها به کل تغییرات اساسی بدهیم چون این "عنوان(نام)" یک بازی نیست که دنیای بازیهای کامپیوتری را بوجود آورده است این تنها آن " حس" است که دنیای عظیم بازیهای کامپیوتری را تشکیل داده است. همان حس است که ما در هیچ سرگرمی دیگری جز بازیهای کامپیوتری ندیدیم و برای همین است که به این سرگرمی بزرگ از همان دوران کودکی علاقه مند شدیم.(تمام)
از سال 2008 به انتشار 20 بازی برتر هر سال از طریق وب سیمز47 پرداختیم (به جز پارسال) و از سال 2007 به معرفی برترین بازیهای هر سال دنیای گیم مشغول هستیم از همان سال به ترتیب بازیهای Bioshock در سال 2007 ؛ Metal Gear Solid 4 در سال 2008 ، Uncharted 2 در سال 2009 و در سال 2010 نیز Mass Effect 2 را به عنوان برترین بازیهای سال معرفی کردیم و اما امسال با قولهای بزرگتری رو به رو هستیم که انتخاب را برایمان سخت کرده اند ولی ما "یک" لیست بیستایی بیشتر نداریم که به شرح زیر است...
اگر لیست ما سی تایی بود بازیهای دیگری نیز در لیست ما قرار میگرفتند :Crysis 2 ، Bastion ، Outland ، Catherine ، Resistance 3 ، Little Big Planet 2 ، Dead Space 2 ،Shadows of the Damned ، DiRT 3 ، FIFA Soccer 12
این وبلاگ در موردبازی های روز دنیا است